سلاسل الثورة بدمياط .. لحماية الثورة

سلاسل الثورة بدمياط .. لحماية الثورة

سلاسل الثورة بدمياط .. لحماية الثورة

أيام ويمر عام على ثورة 25 يناير التى كانت حلما مستحيلا وأصبحت واقعا لكنه يمر بلحظات حاسمة ومضطربة ما بين أحزاب سياسية وجهل من المواطنين بما هو الأصلح وما هو المفيد لهم وما بين استغلال مواقف ومصالح شخصية… اذا نظرت عن قرب ستجد الصورة حافلة بكثير من الألوان والأطياف ولكن ليس فى مقدورنا إلى التمنى بصلاح الحال وبالهدوء الذى أصبح بعيد المنال عن أهل مصر.

ولهذه الأسباب ولأنه أول عام يمر على ذكرى الثورة أنشأ الناشطون السياسيون العديد من الصفحات على موقع الفيس بوك لحثهم على المشاركة فى هذه الاحتفالات أو حتى للمشاركة فى التظاهرات التى ستنظمها أحزاب معينة منها فى مختلف المحافظات.

وفى محافظة دمياط نجد الشباب قد دشنوا صحفة بإسم “سلاسل الثورة بدمياط” . وكتبوا فى ملخصها …

هي سلاسل بشرية منظمة في شوارع مصر في مناطق ومحافظات مختلفة، الهدف منها إيصال صوتنا بشكل حضاري لكل المصريين. عايزين نعمل سلاسل كبيرة لم تشهدها مصر الهدف منها تصحيح المفاهيم الخاطئة عن الثورة والثوار و اننا مصريين من كل الاتجاهات سنقف يدا واحدة في مشهد فريد من نوعه نحمل لافتات بها شعارات تعبر عن قناعة كل واحد يقف في السلسلة.

عشان السلسلة دي تنجح تعالوا نتفق على شوية نقاط مهمة:

– السلسلة أو الوقفة دي هدفها الأساسي هو حماية الثورة عن طريق تحسين صورتها قدام رجل الشارع العادي وقدام أهلنا وأصحابنا.. يعني الوقفة دي مش مظاهرة ومش وقفة احتجاجية وبرضه هي مش احتفال بمرور سنة على الثورة.. لكن هي عمل هام للتذكير بأهداف الثورة وسلميتها وأهمية استمرارها لحين تحقيق الأهداف دي.

– السلسلة أو الوقفة مش هدفها الاشتباك مع أي حد، بالعكس .. دي عشان تثبت إننا كلنا في مركب واحدة .. وهدفنا كلنا مصلحة مصر

– السلسلة أو الوقفة مش هدفها الاشتباك مع أي حد، بالعكس.. دي عشان تثبت إننا كلنا في مركب واحدة.. وهدفنا كلنا مصلحة مصر.

-كلنا نفسنا نرجع روح التحرير تاني نفس احس ان كلنا مصرين بنحب البلد بجد حمله بدئت تتنفز في محافظات كتير جدا واحنا مش اقل وطنية ولا حب للبد والدمايطة كلهم الي كانوا من اوائل المحافظات الي دعمت الثورة وقالت لكل ظاالم لا هينزلوا وهيتقبلوا وهنكمل مشوار بدئناه كلنا مع بعض……..

اسئله مهمه واجابتها وده الرابط

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.303452716357346.63034.295247683844516&type=1

وده رابط رسائل سلاسل الثورة لطباعتها
http://dl.dropbox.com/u/13719333/Salasel-1.pdf


مقالات ذات صلة