أزمة المشاركة المجتمعية تمزق محافظة دمياط ما بين مؤيد ومعارض

أزمة المشاركة المجتمعية تمزق محافظة دمياط ما بين مؤيد ومعارض

أزمة المشاركة المجتمعية تمزق محافظة دمياط ما بين مؤيد ومعارض

استمرار قلق وتوتر بين عدد كبير ممن قاموا بإحتجاجات مؤخرا ممن شاركوا بالمشاركة المجتمعية والتى على اساسها تشكلت لجنة لفحص طلبات التظلمات المقدمة والتى كان المقرر إنتهاء عملها فى الخامس من فبراير الماضى ولازالت حتى الآن لم تنتهى من العمل…!

حيث توافد عدد كبير من الشباب والشابات ممن شاركوا بالمشاركة المجتمعية هذه وقاموا بالتجمهر أمام مديرية التربية والتعليم بمحافظة دمياط فى انتظار صدور قرار اللجنة .

الجدير بالذكر أنه قام عدد من قدامى خريجى كلية التربية بالتقدم بطعن على مشروع المشاركة المجتمعية هذا ووصفوا بأنها غير قانونى ويحرمهم من فرص عملهم …!

 

 

مقالات ذات صلة

2 تعليقان

  1. اسماء فتحي محمد ابوالعنين
    28 مارس 2012 في 11:48 ص

    انا خريجه 2008/2009 قالوا اعملوا محو اميه محينا الاميه قالوا اعملوا مشاركه مجتمعيه شاركنا في المجتمع عايزين ايه بقي ( ننسحب من المجتمع علشان خاطركم)

  2. هالة
    4 مارس 2012 في 5:14 م

    انا خريجة سنة 2000 وعملت كل اللى طلب مننا علشان نتعين عملت محو امية وعملت مشاركة واخذت الICDL ارحمونا بقى احنا مش بنطلب غير حقنا اللى المفروض كنا ناخدةمن 12 سنة من غير كل الشروط المجحفة دى بس حقنا كان غيرنا بياخدة بسبب السياسات الغلط والواسطة والرشاوى وسواء كانت المشاركة قانونية اومش قانونية حقى انى اتعين بس للاسف البلد لسة زى ما هى مفيش حاجة اتغيرت